https://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/issue/feedІнформаційно-комунікаційні технології в освіті2023-12-15T11:22:19+00:00Василь Михайлович ФРАНЧУКvfranchuk@npu.edu.uaOpen Journal Systems<p>Студентське електронне видання. Факультет математики, інформатики та фізики</p>https://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1343РЕАЛІЗАЦІЯ ПРОГРАМНОЇ СИСТЕМИ СЕКРЕТНИХ ДАНИХ2023-12-07T10:58:19+00:00Матвій Магда19fi.m.mahda@std.npu.edu.ua<p>Останні роки загроза розкриття конфіденційних відомостей для звичайних користувачів та компаній стає все більш актуальною. Основна небезпека полягає в витоку даних облікових записів та ключів або паролів, проте й інші секретні дані теж стають об'єктом потенційної загрози. З метою забезпечення безпеки конфіденційних відомостей для широкого кола користувачів в умовах кібербезпеки, необхідно інтегрувати ефективні рішення та інструменти. Важливим аспектом цього процесу є використання соціальних мереж та месенджерів для зручної адаптації та впровадження цих засобів безпеки.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1348ПРОГРАМНИЙ ЗАСІБ ДЛЯ ОБЛІКУ СТУДЕНТІВ 2023-12-10T12:25:53+00:00Олександр Однокозов18fi.o.odnokozov@std.npu.edu.ua<p>У тезах розглянута актуальність створення програмного засобу для обліку студентів, описано технології, які були використані для розробки даного програмного продукту – засобу, описано шляхи розробки та реалізації програмного засобу, а також етапи, які були зроблені для його тестування та випробування.</p> <p>The theses study the relevance of the software tool needed to monitor students' presence in univeristies, they also describe the technologies that were used to develop this software product, as well as the development process of this tool and steps that were conducted in order to maintain testing process.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1341ТЕСТУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ГРИ НА UNREAL ENGINE2023-12-06T13:06:27+00:00Діана Єщенко18fi.d.yeshchenko@std.npu.edu.ua<p>Метою дослідження є розробка пізнавальної гри на Unreal Engine. Об'єкт дослідження є комп'ютерні пізнавальні ігри. Предмет дослідження є розробка пізнавальної гри та дослідження її впливу на емоційний стан людини. Програмний засіб розроблений для того, щоб допомагати гравцям заспокоїтися в стресовій ситуації або після важкого робочого дня, побачити та усвідомити красу лісу, дізнатися корисні відомості про навколишнє середовище України, і спонукатиме на відвідування в реальному житті.</p> <p>The purpose of the research is to develop a cognitive game on Unreal Engine. The object of research is computer cognitive games. The subject of research is the development of a cognitive game and the study of its impact on the emotional state of a person. The software is designed to help players calm down in a stressful situation or after a hard day's work, to see and understand the beauty of the forest, to learn useful information about the environment of Ukraine, and to encourage a visit in real life.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1346ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ РЕАЛІЗАЦІЇ АВТОМАТИЗОВАНОЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ПРОЦЕСОМ РОЗРОБКИ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ2023-12-08T10:05:05+00:00Олександр Полтавець22fmif.o.poltavets@std.npu.edu.ua<p>Метою дослідження є характеристика практичних аспектів створення автоматизованої системи управління процесом розробки освітньої програми. Проаналізовано програмні компоненти розробленого програмного забезпечення, до яких належить компонент загальних відомостей про освітню програму, компонент адміністрування і генерування документів. Схарактеризовано інтерфейс автоматизованої системи управління процесом розробки освітньої програми і її тестування – як локальне, так і з публікацією на робочому сервері.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1339ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ: ХТО КОГО ВИВЧАЄ І ВИКОРИСТОВУЄ2023-12-04T11:57:13+00:00Єлизавета Бондарєва23fmif.ye.bondarieva@std.udu.edu.ua<p>Основною метою є дослідження предметної області штучного інтелекту, на прикладі використання чату ChatGPT. В даному дослідженні постає наступне завдання: на основі опитування, яке було проведено в межах визначеної верифікаційної групи дійти висновку у питанні взаємодії та впливу штучного інтелекту на людину і людську діяльність. Об’єктом даного дослідження став ChatGPT розроблений лабораторією OpenAI. Дослідження проводилось з використанням таких методів: пілотне опитування, порівняння та систематизація отриманих результатів. Результатом дослідження є підтвердження думки, про вплив на людину штучного інтелекту та про розумний підхід використання людиною штучного інтелекту.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1344РЕАЛІЗАЦІЯ ПРОГРАМНОГО МОДУЛЮ ВЕБСАЙТУ ЕЛЕКТРОННОГО ВИДАННЯ2023-12-07T16:49:44+00:00Андрій Джурляк19fi.a.dzhurliak@std.npu.edu.ua<p>У статті розглядається програмний модуль вебсайту електронного видання для збору статистичних відомостей про публікації. Модуль реалізований на JavaScript, HTML і CSS і базується на технології MySQL. Він дозволяє збирати інформацію про кількість статей.</p> <p>The article examines the software module of the website of the electronic edition for collecting statistical information about publications. The module is implemented in JavaScript, HTML and CSS and<br>is based on MySQL technology. It allows you to collect information about the number of articles</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1349ВЕБ ЗАСТОСУНОК З ВІДЖЕТАМИ ДЛЯ ОНЛАЙН ПЛАТФОРМИ TWITCH2023-12-11T16:26:55+00:00Павло Кравчук22fmif.p.kravchuk@std.npu.edu.ua<p>Раніше було виконано дослідження візуалізації даних, використання віджетів на онлайн трансляціях та існуючі сервіси з відображення віджетів, а також розроблено новий сервіс з відображення віджетів. У цьому дослідженні, після розробки цього сервісу та реалізації двох віджетів, були розглянуті основні технології, використані для створення системи та реалізовані віджети у цій системі.</p> <p> </p> <p>Previously, a study of data visualization, the use of widgets on online broadcasts and existing widget display services was performed, and a new widget display service was developed. In this study, after developing this service and implementing two widgets, primary technologies used to create the system and implemented widgets in this system were considered.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1342АНАЛІЗ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ СИСТЕМИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ГРИ В ШАХИ2023-12-06T14:52:49+00:00Ярослав Петренко18fi.ya.petrenko@std.npu.edu.ua<p>The goal of the research is to develop an artificial intelligence system for playing chess and analyze the effectiveness of using such a system. The task of the research is the design, development and analysis of an artificial intelligence system for the game of chess. The object of research is artificial intelligence for the game of chess and its components, such as a neural network, etc. The subject of research is the use of elements of artificial intelligence for the game of chess. The research used methods of modeling, forecasting, testing and data collection with analysis. The result of the research is a developed system of artificial intelligence for playing chess and a chess engine, as well as an analysis of the feasibility of using such a system. The system is created for the purpose of a more in-depth analysis of the use of artificial intelligence elements for various fields, especially chess.</p> <p> </p> <p>Метою дослідження є розробка системи штучного інтелекту для гри в шахи та аналіз ефективності використання такої системи. Завданням дослідження є проектування, розробка та аналіз системи штучного інтелекту для гри в шахи. Об’єктом дослідження є штучний інтелект для гри в шахи та його складові частини, як нейронна мережа, тощо. Предметом дослідження є використання елементів штучного інтелекту для гри в шахи. У дослідженні використано методи моделювання, прогнозування, тестування та збір даних з аналізом. Результатом дослідження є розроблена система штучного інтелекту для гри в шахи та шахового рушія, а також аналіз доцільності використання такої системи. Система створюється з метою більш глибокого аналізу використання елементів штучного інтелекту для різних сфер в особливості шахах.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1347РОЗРОБКА ВЕБ-ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАСОБУ ДЛЯ ПОЛІАЛФАВІТНОГО ШИФРУВАННЯ ТЕКСТОВИХ ПОВІДОМЛЕНЬ З ПОКРОКОВИМ ПОЯСНЕННЯМ2023-12-08T13:35:24+00:00Артем Жук22fmif.a.zhuk@std.npu.edu.ua<p>Анотація. Дослідження націлене на створення веб-орієнтованої системи шифрування текстових повідомлень, що дозволить користувачеві детально ознайомлюватися із етапами шифрування різними методами. Основною метою дослідження є розробка веб-орієнтованої системи з освітньою спрямованістю, яка надасть можливість поетапного вивчення методів шифрування. Об'єктом дослідження є сама веб-орієнтована система, яка використовується для демонстрації та вивчення поліалфавітного шифрування буквенного тексту. Предметом дослідження є процес викладання навчальних матеріалів, заснований на використанні веб-системи для демонстрації різних методів шифрування. В роботі використано методи поліалфавітного шифрування, такі як метод Цезаря, метод Віженера та метод Тритеміуса. Результатом дослідження стала створена веб-орієнтована система, призначена для послідовного вивчення методів шифрування з освітньою метою.<br><br>Abstract. The research is aimed at creating a web-oriented text message encryption system, which will allow the user to familiarize himself with the stages of encryption using various methods in detail. The main goal of the research is the development of a web-oriented system with an educational focus, which will provide an opportunity for step-by-step learning of encryption methods. The object of research is the web-oriented system itself, which is used to demonstrate and study polyalphabetic encryption of letter text. The subject of the study is the process of teaching educational materials based on the use of a web system to demonstrate various encryption methods. The work uses methods of polyalphabetic encryption, such as the Caesar method, the Vigener method, and the Trithemius method. The result of the research was the creation of a web-oriented system designed for the consistent study of encryption methods for educational purposes.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1340СТВОРЕННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ПРОГРАМНИХ ІНСТРУМЕНТАЛЬНИХ ЗАСОБІВ ДЛЯ АВТОМАТИЗАЦІЇ ТЕСТУВАННЯ ВЕБ-ДОДАТКІВ2023-12-04T20:21:29+00:00Денис Щенятський22fmif.d.shcheniatskyi@std.npu.edu.ua<p>Ефективне тестування програмного забезпечення є критично важливим для гарантування якості продуктів програмування. В умовах стрімкого розвитку ІТ-галузі та постійного зростання вимог до якості програмних продуктів, автоматизація тестування веб-додатків набуває особливої актуальності. Ця робота описує процес створення системи для автоматизації тестів, яка здатна значно підвищити продуктивність та надійність тестувальних процесів.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1345ТЕСТУВАННЯ КЛАСТЕРУ У СПРОЕКТОВАНІЙ ГІБРИДНІЙ ХМАРІ2023-12-07T19:07:44+00:00Кирило Півнев18fi.k.pivnev@std.npu.edu.ua<p>Метою дослідження є розгортання гібридної хмари для забезпечення стабільного доступу до даних. Завдання дослідження: проаналізувати поточний стан та перспективи хмарних технологій; визначити можливі сценарії використання хмарних технологій; встановити та налаштувати платформу віртуалізації Proxmox для подальшої роботи; проектування та створення гібридної хмари для забезпечення стабільного доступу до даних. Об’єкт дослідження – функціонування хмарних технологій. Предмет дослідження – проектування та створення гібридної хмари з використанням платформи віртуалізації. Результатом дослідження є функціонуюча «гібридна хмара».</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1355МЕТОДИКА НАВЧАННЯ СИСТЕМ КОМП’ЮТЕРНОЇ МАТЕМАТИКИ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ2023-12-15T11:22:19+00:00Еліна Крамаренко1dzhurliak@std.npu.edu.ua<p>Системи комп’ютерної математики (СКМ) являються програмами, які допомагають людям робити складні обчислення та математичні операції на комп’ютері. СКМ виконують дії над числами, символами, візуалізацію певних математичних ідей та використовуються для наукових досліджень, моделювання процесів і явищ у різних предметних галузях.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1353МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ВЕБ-ТЕХНОЛОГІЙ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ2023-12-13T11:33:12+00:00Валерія Костючик18fi.v.volodina@std.npu.edu.ua<p>Анотація: Розглядаються переваги інтегрованих уроків математики та інформатики в освіті, в яких об'єднуються зусилля обох дисциплін для покращення навчального процесу. Зазначається, що логічне мислення, алгоритмічні навички та комп'ютерне програмування є спільними елементами обох предметів, що робить інтегрований підхід важливим для розвитку креативності та практичного застосування математичних концепцій. Стаття наводить приклади тематичного поєднання, таких як геометричні фігури та графіки, розв'язування математичних задач та програмування, а також закликає до інтеграції для підвищення мотивації учнів та практичного застосування отриманих навичок.</p> <p>Abstract: The advantages of integrated mathematics and computer science lessons in education are examined, where the efforts of both disciplines are combined to enhance the learning process. It is noted that logical thinking, algorithmic skills, and computer programming are common elements of both subjects, making the integrated approach important for the development of creativity and the practical application of mathematical concepts. The article provides examples of thematic combinations, such as geometric shapes and graphics, solving mathematical problems and programming, and encourages integration to increase student motivation and the practical application of acquired skills.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1354ІНТЕГРОВАНІ УРОКИ ІНФОРМАТИКИ ТА МАТЕМАТИКИ В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ2023-12-13T11:36:03+00:00Катерина Коваленко18fmf.k.kovalenko@std.npu.edu.ua<p>Анотація: Стаття розглядає інтегрований підхід до навчання математики та інформатики, <br>спрямований на поєднання цих предметів для досягнення навчальних цілей та розвитку <br>креативності учнів. Описано спільні аспекти обох дисциплін, такі як логічне мислення, <br>алгоритми, моделювання, комп'ютерне програмування та використання комп'ютерів. Надаються <br>конкретні приклади інтеграції матеріалів, які сприяють практичному застосуванню <br>математичних концепцій у сфері інформатики. Стаття закликає до реалізації інтегрованих уроків <br>для підвищення мотивації учнів, розвитку їх навичок та підготовки до використання здобутих <br>знань в майбутній професійній діяльності.</p> <p>Abstract: The article explores an integrated approach to teaching mathematics and computer science, aimed at combining these subjects to achieve educational goals and foster students' creativity. Shared aspects of both disciplines, such as logical thinking, algorithms, modeling, computer programming, and computer usage, are described. Concrete examples of material integration are provided to facilitate the practical application of mathematical concepts in the field of computer science. The article calls for the implementation of integrated lessons to enhance student motivation, develop their skills, and prepare them for the utilization of acquired knowledge in future professional activities.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1350ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ ДО ВИКОРИСТАННЯ АВТОМАТИЗОВАНИХ СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ2023-12-12T18:13:11+00:00Оксана Шовкопляс18fi.o.shovkoplias@std.npu.edu.ua<p>Серед важливих пунктів у підготовці майбутніх учителів, зокрема тих, що викладатимуть інформатику, є навчання до використання автоматизованих систем управління закладом шкільної освіти. Саме вчителі інформатики впроваджують сучасні підходи у навчанні, впливаючи цим на вдосконалення навчального процесу в закладі шкільної освіти.</p> <p>Дана підготовка потрібна через певні чинники, а саме:</p> <ul> <li>Постійне використання ІКТ у освіті;</li> <li>Труднощі в управлінні освітнім закладом;</li> <li>Пристосування до сучасності закладам освіти;</li> <li>Використання інновацій в освіті.</li> </ul> <p>А всі потреби даного переліку закривають саме автоматизовані системи управління (далі АСУ), тому що вони мають певний комплекс програмних засобів, які забезпечують автоматизацію усіх видів управління шкільним закладом.</p> <p>Among the important points in the training of future teachers, in particular those who will teach informatics, is training in the use of automated management systems of the school education institution. It is informatics teachers who implement modern approaches in education, thereby influencing the improvement of the educational process in the school education institution.<br>This preparation is necessary due to certain factors, namely:<br>- Constant use of ICT in education;<br>- Difficulties in managing an educational institution;<br>- Adaptation of educational institutions to modernity;<br>- Use of innovations in education.<br>And all the needs of this list are covered precisely by automated management systems (hereinafter ACS), because they have a certain set of software tools that provide automation of all types of school management.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1332РОЗРОБКА САЙТУ З ПРОДАЖУ МУЗИЧНИХ ПЛАТІВОК2023-05-15T18:48:03+00:00Олександр Дербеньов19fi.o.derbenov@std.npu.edu.ua<p>Метою роботи визначено розробку платформи/сайту з продажу музичних платівок з використанням мови програмування PHP та бази даних MySQL. Основними завданнями проєкту є реєстрація і авторизація користувачів, відображення відомостей про представлені музичні платівки, пошук товарів, кошик з обраними товарами і можливістю зміни їх кількості, оформлення замовлень з вибором способів оплати та доставки, адмін-панель з управлінням користувачами, вмістом сайту.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1333ВЕБ-ДОДАТОК ДЛЯ МОНІТОРИНГУ СТАНУ ЕНЕРГОСИСТЕМИ2023-05-20T18:54:40+00:00Владислав Баланbalanvlad889@gmail.com<p>Однією з актуальних проблем українців є нестабільний стан енергосистеми. З веб-додатком можна швидко і комфортно знайти місце зі стабільним електропостачанням.</p> <p>Метою дослідження є вивчення принципу розробки веб-додатку, який дозволить користувачам моніторити та аналізувати стан енергосистеми в режимі реального часу.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1331АЛГОРИТМИ ПОШУКУ ШЛЯХУ НА МАПАХ, ПРЕДСТАВЛЕНИМИ ГРАФАМИ2023-05-12T20:55:25+00:00Ярослав Троцький20fi.y.trotskyi@std.npu.edu.ua<p>Один з найголовніших критеріїв роботи геоінформаційних систем – їх швидкодія, адже при збільшенні об’ємів даних, збільшується і час їх обробки. Якщо представити мапи таких систем у вигляді графів, то ми отримаємо класичне питання розв’язання орієнтованих, або неорієнтованих (в залежності від системи) графів.</p> <p>Основне питання до подібних рішень – наскільки швидко такі алгоритми можуть розв’язати даний граф, адже важливо не тільки знайти шлях від точки А до точки Б, а й, власне, знайти ці точки у масивному графі.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освітіhttps://e-journals.udu.edu.ua/index.php/ikt/article/view/1337МЕТОДИ ТА ІНСТРУМЕНТИ АВТОМАТИЗОВАНОГО ТЕСТУВАННЯ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ2023-11-30T15:38:12+00:00Володимир Качуровka4urov@gmail.com<p>Дослідження спрямоване на розгляд методів та інструментів автоматизованого тестування програмного забезпечення. Мета дослідження - проектування та розробка системи, що використовує сучасні підходи та технології для автоматизації тестування програм. Використані методи включають математичне моделювання та аналіз, а також комп'ютерний експеримент. Результатом дослідження є створення бази знань, що містить правила тестування програм та вибір інструментів для автоматизованого тестування. На цій основі розроблена система для автоматизованого тестування програмного забезпечення, яка може бути використана в індустріальних та навчальних цілях.</p>2023-12-15T00:00:00+00:00Авторське право (c) 2023 Інформаційно-комунікаційні технології в освіті